رنگ شناسی در طراحی لوگو

 

انتخاب رنگ مناسب یکی از پارامترهای بسیار مهم در پروسه طراحی لوگو می باشد در این مقاله به بررسی ویژگی های رنگ های اصلی پرداخته و با دلایل علمی و تجربی سعی میکنیم بهترین رنگ ها برای مشاغل مختلف را بیان کنیم.

 

منبع  : آژانس تبلیغاتی گراف

 

 

بررسی بازخود هر رنگ به صورت جداگانه در طراحی لوگو

در مقاله گذشته به بررسی پارامترهای مهم در انتخاب رنگ لوگو اشاره کردیم ، در این مقاله به بیان ویژگی های مهم هر رنگ در طراحی لوگو و مناسب ترین رنگ ها برای مشاغل مختلف خواهیم پرداخت

 

رنگ قرمز

همه ما رنگ قرمز را هیجان ، سرعت ، انرژی و نشاط می شناسیم و گاهی با دیدن این رنگ ها احساس خطر و خشم نیز در ما ظهور میکند

در بحث فست فود ها ما به مشتریان رنگ های تیپ قرمز را پیشنهاد میکنیم به این دلیل که بسیار اشتها آور بوده ( بسیاری اعتقاد دارند به دلیل بالا رفتن ضربان قلب بعد از دیدن رنگ قرمز دلیل اشتها آور بودن است ) و نوع طبخ غذا که به صورت فوری و گرم هست را نشان میدهد

همچنین همان طور که در بالا گفته شد کودکان رنگ قرمز را بسیار دوست دارند و برای بسته بندی محصولات حوزه کودکان میتوان از رنگ قرمز برای جذب کودکان استفاده کرد

اکثر کسبه برای تخفیفات و جلب توجه مشتریان از رنگ قرمز استفاده میکنند به این دلیل که همان اندازه که باعث جلب نظر مشتری میشود همان انداه هم متن را نزدیک تر نشان میدهد و واضح تر و بولد تر است

با ظهور و گسترش استارتاپ ها میتوان کاملا افزایش استفاده از رنگ قرمز را دید پس نه تنها در فست فود ها ( مک دونالد حس اشتها آور) محصولات مرتبط با کودکان ( فابرکاستل جلب نظر ) حتی در استارتاپ ها ( دیجی کالا ) و اپلیکیشن های مختلف ( پینترست حس تفکر) و صنایع غذایی (کوکاکولا احساس سرگرمی) نیز میتوان نقش رنگ قرمز را کاملا حس کرد

 

                                             

طراحی لوگو با رنگ قرمز و نارنجی توسط کانون تبلیغاتی گراف

 

 

رنگ زرد

ابتدایی ترین تصویری که رنگ زرد در اختیار ما قرار میدهد روشنایی به دلیل شباهت آن با تابش نور خورشید و حس بعدی تابش نور خورشید یعنی خوش بینی و شادی است

رنگ زرد را رنگ روشنفکران و دوستداران کتاب نیز مینماند و احساس تفکر و تمرکز با دیدن رنگ زرد عموما بیشتر  میشود ( به دلیل انتشار سروتونین از مغز )

مانند رنگ قرمز برای فست فود ها به دلیل نشان گرم بودن را دارد

از نکات منفی رنگ زرد میتوان گفت حس بزدلی و بی ثباتی را نیز القا میکند پس اگر قصد نمایش ثبات و امنیت را دارید از این رنگ صرف نظر کنید .

رنگ زرد برای کسب و کارهای مرتبط با آقایان خیلی پیشنهاد نمیشود مخصوصا اگر صنف کاری جدی باشد مثلا برند ساعت لوکس یا یک ماشین تشریفاتی و... از رنگ زرد استفاده نمیکند اما در کارهای مرتبط با کودکان ( مانند برند آریا ) و یا کارهای اسپرت ( رنگ ماشین های اسپرت ) و حتی ساعت های اسپرت ( جی شاک ) استفاده از رنگ زرد به دفعات مشاهده شده است

                                            

طراحی لوگو با استفاده از رنگ زرد توسط کانون تبلیغاتی گراف

 

 

رنگ آبی

رنگ قرمز را با خون و رنگ زرد را با نور خورشید میشناسیم و اولین تصاویری که بعد از نام این رنگ ها در ذهنمان تداعی میشود این تصاویر است رنگ آبی اما با آبی آسمان و آبی دریا و حس جریان رودخانه برای ما تداعی کننده است.

 رنگ آبی احساس های متفاوت و جالبی به ما ارائه میدهد. حس آرامش ، آزادی ، معنویت وفاداری و اعتماد را می دهد بی دلیل این نیست که بانک های سامان  و دی از این رنگ برای جلب اعتماد مشتری استفاده کرده اند یا در نقوش استفاده شده در مساجد برای القای فضای معنوی و آزادی از این رنگ استفاده می کنند حتی در بیمارستان ها و آسایشگاه ها از رنگ آبی برای حس آرامش به بیماران استفاده میکنند.

همان طور که در بالا ذکر شد رنگ آبی رنگی مردانه است رنگ اعتماد به نفس و صداقت بر خلاف دو رنگ قبلی با دیدن رنگ آبی احساس آرامش ( به دلیل کاهش متابولیسم و سوخت ساز بدن ) در انسان شکل میگیرد در سازمان ها و شرکت ها و همچنین برندهای آقایان استفاده از رنگ آبی توصیه میشود و در لوگو فست فودها به دلیل کاهش اشتها زیاد موثر نخواهد بود اما هستند لوگوهایی که با همین رنگ توانسته اند به یک برند محبوب تبدیل شوند ( مانند برند فست فود سیب )

تیره و روشن شدن آبی معنای آن را به صورت کامل تغییر میدهد!

آبی روشن با سلامتی ، درمان،آرامش ، درک و نرمی همراه است .( استفاده از آبی روشن برای محصولات زنانه نیوا)

آبی تیره دانش ، قدرت ، کمال و جدیت را نوید میدهد .( استفاده از آبی تیره برای محصولات مردانه نیوا)

                                        

طراحی لوگو با استفاده از رنگ آبی توسط طراحان کانون تبلیغاتی گراف

 

 

رنگ سبز

رنگ سبز طبیعت ، سلامتی زندگی و رفاه را برای انسان تداعی می کند.

در فرهنگ شرقی رنگ سبز یک رنگ معنوی بوده و مذهبیون از این رنگ در مناسب های خود بهره می گیرند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان همان اندازه که رنگ سبز باروری و حاصلخیزی و طبیعت را به یادم آدم می آورد اما گاهی اوقات احساس سمی بودن را نشان می دهد.

محصولات مرتبط با طبیعت و ارگانیک ، سازمان های دوستدار طبیعت و برای صنایعی که ادعای استفاده از مواد طبیعی در محصولات خود را دارند مناسب است.

سبز نیز مانند رنگ آبی احساس آرامش را منتقل میکند.

سبز روشن : دوستدار طبیعت ، حس آرامش ، امنیت

سبز تیره : ثروت ، پول و موفقیت

                                       طراحی لوگو با استفاده از رنگ سبز

 

 

بنفش

بنفش ترکیب دو رنگ آبی و رنگ قرمز می باشد. شاید تفاوت های زیاد بین این دو رنگ باعث شود رنگ نهایی یک رنگ خاص با خصوصیات خاص باشد!

این رنگ با وفاداری همراه است . بنفش سمبل قدرت ، نجابت ، اصالت . بنفش با هوشمندی و خرد ، شهرت ، استقلال ، خلاقیت ، مرموز بودن و جادو همراه میباشد .

استفاده از رنگ بنفش در سازمان های تجاری ، بورس و شرکت هایی که مرتبط با ریاضیات و آمار و ارقام هستند زیاد استفاده میشود زیرا بنفش فعایلت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است را فعال می کند .

امروزه رنگ بنفش نیز مانند رنگ مشکی و طلایی برای برندهای لاکچری زیاد مورد استفاده قرار میگیرد زیرا حس ثروت را به مخاطب القا میکند

                                         

استفاده از رنگ بنفش برای طراحی لوگو توسط کانون تبلیغاتی گراف

 

 

رنگ نارنجی

شاید برای شما هم جالب باشد که رنگ نارنجی نماد تفکر ، خلاقیت ، ایده و تفکر باشد!

از دیگر تاثیرات رنگ نارنجی را میتوان حس غیرت ، جدیت ، شیدایی و شیفتگی ، جذابیت و شجاعت دانست .

رنگ نارنجی ترکیبی از دو رنگ قرمز و زرد است ، یعنی به همان اندازه رنگ قرمز حس انرژی را منتقل کرده و در کنار آن شادی و سر زندگی رنگ زرد را دارد

نارنجی اثرات نیرو بخش را القا می کند و بر روی روحیه تاثیر مثبت دارد استفاده برند انرژی از این رنگ برای نشان دادن سرعت ، خلاقیت و روحیه را میتوان حالا بهتر درک کرد

                                        

طراحی لوگو با استفاده از رنگ نارنجی و قرمز

 

 

صورتی

به باور بسیاری از افراد زنانه ترین رنگ ، رنگ صورتی می باشد اما واقعیت این است که میتوان گفت تقریبا صورتی رنگ زنانه ای است. در تحقیقات نشان داده شده است که 30 درصد بانوان از رنگ صورتی نه تنها لذت نمی برند که حس تنفر دارند!

اما عاشقانه بودن و رمانتیک بودن این رنگ را نمیتوان انکار کرد!

رنگ صورتی بر خلاف قرمز ، نارنجی و زرد یک رنگ آرام است

روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که صورتی بالاترین فرکانس رنگی را در برابر روشنفکری دارد، و صورتی برای خریداران سنتی جذاب است.

                                       

طراحی لوگو با استفاده از رنگ صورتی توسط کانون تبلیغاتی گراف

 

سفید

نماد پاکی ، تمیزی ، تازگی و خلوص است در جنگ نماد صلح بوده و بسیاری از کشورها از این رنگ در پرچم خود استفاده کرده اند

بیشترین استفاده از رنگ سفید در شرکت های سلولوزی و پاک کننده ها می باشد زیرا با الهام گرفتن از سفیدی برف نماد تمیزی و درخشان بودن است

در علم کامپیوتر سفید نماد امنیت است و حتی دسته ای از هکر ها با نام کلاه سفید وجود دارند که کارایی مثبت در بالا بردن امنیت یک مجموعه دارند

 

 

مشکی (سیاه)

قدرت ، کمال ، مرگ ، بزرگی ، ظرافت، رمز الود بودن را تداعی میکند امروزه ترکیب رنگ طلایی و مشکی بسیار پرطرفدار است

برای برندهای جدی و رسمی رنگ متناسب و خوبی بوده و همچنین احساس رسمیت را تداعی میکند مانند یک ماشین لوکس مشکی!

لوگو عرقیجات سین توسط کانون تبلیغاتی گراف طراحی شده و با استفاده از دو رنگ مشکی و طلایی سعی شده است لوکس بودن را به مخاطب القا کند

                                       

طراحی لوگو با استفاده از رنگ مشکی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره موبایل یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات