چه رنگی برای چه سایتی؟

مهدی کاظمی/دانش آموخته و مدرس گرافیک و نرم افزارهای گرافیکی/مدیر سایت آموزشی روشاگرافیک

 

رنگ شناسی سایت

همانطور که میدانید یکی از اصلی ترین عناصر ابراز احساسات و عواطف و همچنین انتقال معناهای مختلف در زندگی ، رنگها هستند.

حتی تا چند سال پیش که نمایشگرهای رنگی هنوز پا به عرصه علم و تکنولوژی و در نهایت زندگی مردم نگذاشته بودند ، یکی از تصویرسازی های ذهنی مردم (جدا از محتوای برنامه هایی که از این نمایشگرها پخش میشدند) تصور رنگهای مختلف در این برنامه ها  ( بخصوص نمایشگرهای تلویزیونی ) بود که جلوه آن را برای ما تغییر میداد.

امروزه نیز با باز شدن پای رنگها به نمایشگرها ، به مرور این عنصر به اصلی ترین ابزار انتقال مفاهیم بخصوص در گرافیک ، تبلیغات ، چاپ و کارهای دیجیتال شده تا حدی که اکنون رقابت بر سر نوع نمایش رنگها درنمایشگرهاست.

با این مقدمه میخواهیم به نوع کاربرد رنگها در گرافیک و خصوصا گرافیک سایت بپردازیم.

با توجه به اینکه سایت میتواند به عنوان شناسنامه یک کسب و کار یا حتی یک شخص شناخته شود و طبق تحقیقات 90درصد تصمیم ها برای استفاده از یک محصول یا همکاری با یک شخص بخصوص ، به رنگ آن محصول یا سایت بستگی دارد ، در این مطلب سعی میکنیم راهکارهایی برای داشتن هارمونی مناسب رنگها در طراحی سایت و بهبود رابط کاربری برای مخاطبان ارائه کنیم.

 

هدف از ایجاد سایت

 

رنگ شناسی سایت CNN

باید قبل از انتخاب رنگ هدف خود را از ایجاد سایت بدانید مثلا اینکه سایت شما یک سایت آموزشی است، یک سایت فروشگاهی یا اهداف دیگر اجتماعی ، سیاسی ، خبری و ... دارد. در کل باید بدانید که چه حسی را میخواهید به مخاطب القا کنید و چه چشم انداز احساسی را دنبال میکنید؟ و باید حتما این را بدانید که گرافیک و به کاربردن رنگ مناسب تاثیر بسزایی در جذب و دنبال کردن سایت توسط مخاطب دارد.

 

UI و UX

رنگ شناسی سایت دیجی کالا

شاید اصلا معنای UI و UX یا تفاوت این دو را ندانید!

User Interface Design یا UI به بخش گرافیک و زیبایی سایت شما اطلاق می شود که حظ بصری مخاطب را در پی دارد ، اما چه سود اگر کار کردن با سایت شما سخت باشد یا به اصطلاح (User Experience Design) UX مناسبی نداشته باشد. در واقع UX آن بخشی از سایت است که کار کردن با سایت را برای مخاطب سهل میکند و تجربه کاربری بسیار خوبی در ذهن می گذارد.

باید به این مساله توجه کرد که UI و UX یک سایت کاملا مکمل یکدیگرند و بدون یکی از آنها سایت شما نقص دارد. اگر مخاطب به سایت مراجعه کند و در مقایسه با سایتهای مشابه به تجربه خوبی از نظر بصری و کاربری نرسد بدون شک به یکی دیگر از هزاران سایت مشابه شما کوچ میکند .

توجه داشته باشید که کل این جذابیت در همان 90 ثانیه ابتدایی مراجعه به سایت اتفاق می افتد.

 

طراحی مهمتر است یا محتوا؟!

رنگ شناسی سایت ایسنا

همانطور که گفتیم تصمیم گیری مخاطب برای انتخاب سایت شما در همان 90 ثانیه ابتدایی صورت می گیرد. اما باید به این مهم توجه داشته باشید که مخاطب برای چه چیزی و چه کاری به سایت شما مراجعه میکند. اگر مخاطب جذب سایت شما شود اما محتوا و مطلب خص و زیادی در آن نبیند خیلی زود آن را ترک میکند چون به نتیجه اصلی و مطلوب نمیرسد . پس حتما این نکته را در نظر بگیرید که طراحی هیچوقت در مقایسه با محتوا در اولویت نیست . پس اگر برای طراحی سایت خود دو روز وقت گذاشتید ، برای ایجاد محتوا باید روزی 20 بار وقت بگذارید.

 

رنگهای ساده و قابل فهم

رنگ شناسی سایت اپل

ما در جهان قابل مشاهده میلیونها رنگ داریم که میتوانیم از همه آنها در سایت خود استفاده کنیم. امام پیشنهاد من استفاده از رنگهای ساده و خنثی است. اصولا طیف رنگهای سفید تا سیاه (خاکستری ها) به دسته رنگهای خنثی تعلق دارند که میتوانند با هر رنگ دیگری هارمونی زیبایی بوجود آورند . همچنین باعث خستگی چشم بیننده نیز نمیشوند و برعکس اثر تند و گرم رنگهای طیف قرمز یا آرامبخش و خواب آور رنگهای آبی را نیز ملایم و خنثی می کنند.

پس بهتر است با به کار بردن رنگهای مناسب و ترکیب آنها با طیف های مختلف خاکستری ، ذهن مخاطب را آرام کنید و او را در میان صفحات دیجیتالی نگه دارید.

 

درگیری رنگی بوجود نیاورید

رنگ شناسی سایت

در نظرداشته باشید که استفاده از رنگ های مختلف و کنار هم قرار دادن آنها باعث القای نوعی بی نظمی در سایت می شود(سایت های رنگین کمانی) و بیننده را در مدت کوتاهی از سایت شما دور میکند.

باید از رنگهای مخصوص هدف خود به اضافه طیف سفید تا سیاه استفاده شود تا ذهن مخاطبان قادر به تفکیک سایت شما با دیگر سایتها باشد.

 

تاثیر رنگ های گرم

رنگ شناسی سایت مک دونالد

توصیه می کنیم در صورتی که سایت شما و کسب و کار شما نیازی به هیجان، بی تابی، تهییج ذهن و ... ندارد (مانند سایتهای ورزشی، خبر و ...) از به کار بردن رنگهای گرم (نارنجی، قرمز، قهوه ای ، زرد و ...) خودداری کنید. چراکه اگر بی محابا از این رنگها استفاده کنید و در استفاده از آنها حرفه ای عمل نکنید ، حتما ذهن بیننده را خیلی زود خسته میکنیدو آرامش را از وی می گیرید.

 

رنگ شروع: آبی

 

رنگ شناسی سایت اچ پی

چرا آبی؟ آبی تداعی کننده معاونی مختلفی مانند آرامش، صلح، اعتماد و امنیت است. اگر تازه کار هستید و نمیدانید از چه رنگی استفاده کنید یا فکر میکنید به خاطر UI نامناسب ، مخاطبان خود را از دست داده اید ، سایت خود را آبی کنید. البته حتما با تعادل و ایجاد هارمونی با رنگهای دیگر.

 

انتخاب رنگ و SEO

انتخاب رنگ برای سایت به طور مستقیم بر روی سئو تاثیر نمی گذارد. امام مطمئنا با انتخاب رنگهای مناسب و رابط کاربری زیبا ، بازدید و اشتراک گذاری سایت شما به طرز چشمگیری بالا رفته و مسلما روی سئوی سایت و موتورهای جستجو تاثیر میگذارد.

 

راحت انتخاب کنید

به علت اهمیت بالای رنگ در طراحی سایت و حتی در بقیه کارهای گرافیکی ، سایتهای زیادی صرفا برای معرفی و شناسایی رنگهای منتخب شما بوجود آمده اند که در زیر تعدادی از آنها را معرفی میکنیم:

 

www.colorexplorer.com

سایت رنگ شناسی

در این سایت به راحتی و بی دردسر میتوانید کد رنگهای مدنظر خود را برای به کار بردن در کدنویسی طراحی سایت پیدا کنید.

 

www.color.adobe.com

سایت رنگ شناسی

کمپانی ادوبی در کنار تولید تمام ابزارها و نرم افزارهایی که امروزه پایه های گرافیک را تشکیل میدهند ، ابزار دیگری را هم فراهم ساخته که با استفاده از آن میتوانید رنگ های موردنظر خود را از تصاویر استخراج کنید و یا از میان قالبهای آماده ،رنگ بندی مناسب خودرا انتخاب نمایید.

 

www.colorblender.com

در این سایت میتوانید پلاتهای رنگی آماده یا حتی طرح های آماده را به برنامه های گرافیکی منتقل کرده و از آنها استفاده کنید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره موبایل یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات