تفاوت «آیکون» با انواع دیگر نشانه ها

 

مهدی کاظمی

دانش آموخته گرافیک و مدرس نرم افزارهای گرافیکی

 

یکی از شاخه های هنر گرافیک ، طراحی نشانه است که به 4 صورت شناخته می شود:

1 – نشانه تصویری(پیکتوگرام): این نوع نشانه بر مبنای نمایش المانو نمادی ازحوزه مورد استفاده طراحی می شود. این نوع نشانه دارای فرم، خط و سطح است که البته یکی از مهمترین خصوصیات آن ، این است که با رنگ یا بدون رنگ ، مفهوم خود را از دست ندهد.

 

 

2 – نشانه های نوشتاری(لوگو تایپ) : یکی از پرکاربردترین انواع نشانه خصوصا در کشور ما ، لوگوتایپ است. این نوع نشانه بر پایه و مبنای حروف و استفاده از فونت میباشد که میتوان با تغییرات کوچک و بزرگی ، به آنها زیبایی و فرم مناسب بخشید.

 

 

3- نشانه تک حرفی (مونوگرام): اساس و پایه این نوع نشانه بر مبنای استفاده از یکی از حروف نام یک برند یا شخص خاص است که معمولا از حرف اول آن نام استفاده میشود. البته امروزه از دو یا سه حرف نیز استفاه میکنند خصوصا در برندهایی که اسامی چند بخشی دارند. خصوصیات این نوع نشانه مانند لوگوتایپ است و حتی به صورت ترکیبی نیز استفاده می شود.

 

 

 

 4 – آیکون: اما یکی از مواردی که تمییز دادن و تفاوت قائل شدن بین آن با دیگر نشانه ها بسیار مشکل و تخصصی است، آیکون میباشد.

متاسفانه بسیاری از مردم و حتی گرافیست های کشور یا حتی دنیا ، در روند طراحی نشانه برای مشتری دچار انحراف میشوند و اغلب به جای یک لوگو تایپ یا پیکتوگرام ، به مشتری «آیکون» تحویل میدهند و مشتری نیز چون شناختی از اصول کار ندارد ، آن را قبول میکند. اما ما در این مقاله قصد داریم به برخی تفاوتهای انواع نشانه ها با «آیکون» بپردازیم:

آیکون شکل گرافیکی و نمادین یک مفهوم یا مکان یا عملکرد یا خدمات خاص و ...را نشان میدهد. آیکون ها میتوانند نشاندهنده تمام یا قسمتی از یک مکان یا شغل یا مفهوم و ... باشند یعنی شما به نگان به آیکون تا حد زیادی متوجه کل عملکرد آن موضوع خواهید شد. مثلا نمادهایمربوط به خدمات شهری، برنامه های موبایلی، تابلوهای اعلانات و... میتوانند در دسته آیکون ها قرار گیرند.

یکی از مهمترین خصوصیات آیکون ، تغییر و یا از بین رفتن مفهوم آن در سایزهای مختلف است . در واقع آیکون ها از یک محدوده سایز مشخص میتوانند پیروی کنند و خارج از آن محدوده، کارکرد خود را از دست میدهند. همچنین آیکون ها معمولا در نسبتهای مربع و دایره طراحی میشوند تا به آسانی مفهوم آنها با چرخش متناسب چشم تشخیص داده شود.

اما دیگر شکلهای نشانه ، یک عنصور گرافیکی ساده و صرفا مفهومی هستند برای یک برند ، یک شخص یا یک مکان خاص که باید نشانگر شخصیت موضوع مورداستفاده باشند. آنها میتوانند به صورت ترکیبی نیز استفاده شوند تا به خوبی معرف آن برند خاص باشند. یکی از مهمترین خصوصیت اشکال دیگر نشانه ، «سایزپذیر» بودن آنهاست و نباید در اندازه های مختلف ، مفهوم و شخصیت خود را از دست بدهند. در طراحی این نوع نشانه ها (لوگوتایپ، پیکتوگرام و مونوگرام) اصول فنی و مهندسی بیشتر مورد توجه است و باید کاملا حس استحکام و ایستایی را به مخاطب بدهد.

نمونه یک نشانه ترکیبی

 

***
در کل باید توجه داشت که در طراحی آیکون و اشکال دیگر نشانه باید حتما مراقب تفاوتهای این دو باشیم و مرزهای باریک تفاوتهای این دو نوع را رعایت کنیم.

«آیکون» انتقال دهنده یک مفهوم است اما لوگوتایپ، پیکتوگرام و مونوگرام انتقال دهنده شخصیت و معرف یک برند مشخص یایک خدمت متمایز است.

 

 

 

 

نظر خود را راجع به این مطلب در فرم زیر نگارش کنید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره موبایل یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات