بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
راهنمای کامل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، مهمترین روش بازاریابی در سال 2024

از زمان پیدایش شبکه های اجتماعی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک روش مهم بازاریابی برای بسیاری از کسب‌وکارها تبدیل شده است. امروزه حدود 4.9 میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنند و بنابراین حضور در این فضا یک راه خوب برای ارتباط با مشتری‌های بالقوه و بالفعل است. رسانه‌های اجتماعی یک بستر موثر برای دستیابی به اهداف شما، تقویت برند شما، ایجاد مشتریان وفادار و افزایش درآمد شما (بدون توجه به نوع کار شما) هستند. در این مقاله روشاگرافیک، تقریبا هرآنچه که باید در مورد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بدانید را بررسی کرده‌ایم؛ از جمله تعریف آن، چگونگی عملکرد، بهترین استراتژی‌ها و چگونگی پیاده‌سازی استراتژی های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی.

 

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نوعی بازاریابی دیجیتال است که افراد از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ برند و محصولاتشان استفاده می‌کنند. چون در این مدل بازاریابی، تبلیغات اکثرا به صورت هدفمند انجام می‌شود، ایجاد یک کمپین موثر و برنامه‌ریزی دقیق بسیار حائز اهمیت است.

باید پس از ایجاد حساب‌های تجاری آنها را نگه دارید و بهینه‌سازی کنید. سپس، یک تقویم محتوا ایجاد ‌کنید که دقیقا توضیح ‌دهد چه چیزی را چه وقت و در کجا منتشر خواهید کرد. احتمالاً پست‌های شما ترکیبی از متن، تصاویر، ویدئوها و… خواهند بود که برند شما را به صورت موثری معرفی و جمعیت هدف را جذب کنند. علاوه بر پست‌های منحصر به‌فرد و منظم، باید به صورت مداوم به نظرات، لایک‌ها و اشتراک‌‌‌ها پاسخ ‌دهید تا بتوانید به حسن شهرت برسید و جامعه هدف خود را ایجاد کرده و آن را گسترش دهید.

مزایای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

با توجه به محبوبیت و چندگانگی رسانه‌های اجتماعی، این پلت‌فرم‌ها ابزاری قدرتمند برای بازاریابی کسب‌وکار هستند. مزایای قابل توجه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

افزودن جنبه انسانی به کسب‌وکار: پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما امکان برقراری تعامل با مشتریان فعلی و بالقوه را می‌دهند و تا زمانی که از آنها به درستی استفاده کنید، قادر به “انسانی کردن برند خود” و ایجاد ارتباط عمیق‌تر با مخاطبان خواهید بود.

جلب ترافیک سایت: با افزودن لینک‌های سایت خودتان به محتوای خود در رسانه‌های اجتماعی، ترافیک مرتبط را به آن جذب خواهید کرد. این نوع ترافیک می‌تواند برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان، بسیار موثر باشد. یک راه اصلی دیگر برای جذب ترافیک، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) است.

تولید سرنخ‌ها: با ایجاد ویژگی‌هایی مانند رزرو وقت و دکمه‌های فراخوانی به اقدامات (Call to Action)، فروشگاه‌های فیسبوکی و اینستاگرامی، و یا حتی پیام مستقیم، می‌توانید از طریق رسانه‌های اجتماعی سرنخ‌هایی ایجاد کنید. سرنخ‌ها و تبدیل‌ها یک راه قطعی برای افزایش درآمد هستند.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

7 پلتفرم برتر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی را پایه ریزی می‌کنید، ممکن است بخواهید از چندین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. در حین بررسی گزینه‌های خود، متوجه خواهید شد که برخی از پلتفرم‌ها بهترین گزینه برای برند و مخاطب هدف شما هستند. در زیر چندین پلتفرم بازاریابی اجتماعی معرفی شده است که به شما کمک خواهند کرد تا از قدرت بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی بهره‌مند شوید.

  1. فیس‌بوک

فیس‌بوک پرطرفدارترین پلتفرم برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است که تقریباً برای هر کسب‌وکاری مناسب است. می‌توانید از فیس‌بوک برای افزایش آگاهی از برند، جلب دنبال‌کنندگان، تولید سرنخ‌ها و افزایش فروش استفاده کنید. همچنین این امکان فراهم است تا تبلیغات قابل تنظیم و هدف‌دار خود را نمایش دهید. توجه داشته باشید که هرچند فیسبوک یک پلتفرم موثر برای بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی است، اما رقبای سرسختی دارد.

  1. اینستاگرام

اینستاگرام ابتدا به عنوان یک پلتفرم برای به اشتراک گذاری تصاویر ایجاد شد اما با گذر زمان، به یک پلت‌فرم تبلیغاتی تبدیل شده است که برندها می‌توانند با اشتراک گذاری عکس‌ها و ویدئوهای جذاب با مخاطبان خود در ارتباط باشند. اینستاگرام همچنین Storyها، Reel‌ها  و ویدیوهای لایو را ارائه می‌دهد که می‌تواند تلاش‌های بازاریابی شما را به سطح بالاتری برساند. اگر کسب‌وکار و محصولات شما تصاویر جذابی دارد یا فروش آنها به ارائه تصویر وابسته است حتما اینستاگرام یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

  1. X

X  (توییتر سابق) از پست‌های کوتاه متنی به نام “توییت”، تصاویر، GIFهای متحرک، ویدئوها و لینک‌ها استفاده می‌کند. می‌توانید از X برای برقراری ارتباط با مخاطب خود از طریق پیام‌های کوتاه و … استفاده کنید. این شبکه اجتماعی با توجه به ماهیت کسب‌وکار شما، ممکن است به شما اجازه دهد خدمات مشتری، افزایش آگاهی از برند و جستجوی موضوعات و اطلاعات مرتبط با صنعت و مخاطب هدف خود را انجام دهید. البته توجه داشته باشید که هر توییت محدودیت تعداد حروف و کلمات دارد و باید با توجه به این محدودیت با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید.

  1. یوتیوب

یوتیوب یک پلتفرم رسانه‌ای و دومین موتور جستجو پس از گوگل است. اگر برند شما قابلیت تولید محتوای ویدئویی معنادار را دارد، یوتیوب مناسب شما خواهد بود. با یوتیوب می‌توانید موضوعات پیچیده را در قالب ویدیو توضیح دهید، فرآیندهای جالب کسب‌وکار و یا تولید محصول خود را به نمایش بگذارید، ویژگی‌های منحصر به‌فرد محصولات خود را به نمایش بگذارید و … . این پلت‌فرم، راهی عالی برای اضافه کردن ویدئوها به استراتژی بازاریابی برند است.

  1. پینترست

پینترست به عنوان “موتور کشف تصاویر” شناخته می‌شود که برای کاربران و طراحان الهام‌بخش است. این سایت پر از ایده است برای امور مختلف مثل : بازنگری در دکور منازل، تعطیلات رویایی، اجرای مراسم عروسی‌ و دیگر رویاهای زندگی. اگر برند شما محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهد که برآورده‌کننده رویاها و آرزوهای مردم است،پینترست گزینه مناسبی است.

  1. لینکدین

لینکدین یک رسانه اجتماعی کاری و یک پلتفرم شبکه‌سازی تجاری است که به ویژه برای کسب‌وکارهای B2B مفید است. این پلتفرم به حرفه‌ای‌ها امکان می‌دهد که تخصص خود را به اشتراک بگذارند. همچنین می‌توان از آن برای تبلیغ فرصت‌های شغلی در شرکت ، اتصال به کارمندان و حتی تولید سرنخ‌ها از طریق تبلیغات پرداختی استفاده کرد.

  1. تیک‌تاک

تیک‌تاک یک پلتفرم جدید در حوزه رسانه‌های اجتماعی است که برای به اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه مدت کاربرد دارد. این پلتفرم به‌طور عمده بر روی جمعیت جوان‌تر و به ویژه دختران جوان تمرکز دارد، بنابراین اگر در تلاش برای دستیابی به این رده سنی خاص هستید، استفاده از تیک‌تاک می‌تواند مناسب باشد. به عنوان یک کسب‌وکار در تیک‌تاک، می‌توانید از هشتگ‌های مرتبط با پست‌ها، برند و محصولات خود استفاده کنید تا هنگامی که کاربران این هشتگ‌ها را جستجو می‌کنند، به محتوای شما برخورد کنند.

افزایش آگاهی از برند

 اگر در ابتدای راه ایجاد یک کسب‌وکار کوچک هستید، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به شما فرصت می‌دهد تا برند خود را نشان دهید. می‌توانید از شبکه های اجتماعی برای نشان دادن نقاط قوت خود و وجه تمایز کسب و کار خود نسبت به کسب و کارهای مشابه استفاده کنید.

همچنین این پلت‌فرم‌ها برای برقراری روابط با مشتریان بسیار مهم است و می‌تواند باعث شود که آنها را برای مدت طولانی حفظ کنید. از آنجا که رسانه‌های اجتماعی ارتباطات آسان با مشتریان بالقوه و بالفعل شما را آسان‌تر می‌کند، بنابر این می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای ساختن روابط باشد.

اجزای کلیدی یک استراتژی موثر برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

شاید ذوق و شوق و هیجان داشته باشید که همزمان در چند شبکه اجتماعی پست بگذارید و استراتژی بازاریابی همزمان برای همه آنها تدوین کنید اما این کار توصیه نمی‌شود. برای بهره‌مندی واقعی از بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و افزایش احتمال موفقیت، شما به یک استراتژی قوی در رسانه‌های اجتماعی و تمرکز بسیار زیاد بر روی تعداد محدودی از آنها نیاز دارید.

ساده‌ترین روش ایجاد برنامه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

  1. تحقیق در مورد مخاطب: قبل از اینکه شروع کنید، باید مخاطب هدف خود را به طور کامل بشناسید. سوالاتی مانند اینکه از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند، چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند، و با چه افرادی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند را از آنها بپرسید.
  2. هویت برند: تعیین کنید چگونه می‌خواهید برند خود را در رسانه‌های اجتماعی و به دنبال‌کنندگان خود معرفی کنید. درباره پیام‌هایی که فکر میکنید از برند شما منتقل می‌شوند، فکر کنید.
  3. استراتژی محتوا: استراتژی محتوا توصیف می‌کند چگونه محتوا را برای رشد برند خود و جلب مخاطبانتان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده خواهید کرد. هرچه برنامه شما خاص‌تر باشد، احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد بود.
  4. تجزیه و تحلیل: تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهد از داده‌های جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود برای اندازه‌گیری عملکرد و تعیین نحوه بهبود استراتژی خود استفاده ‌کنید.
  5. فعالیت مداوم: یکی از مهم‌ترین پایه های استفاده از شبکه های اجتماعی برای هر نوع استفاده‌ای خصوصا بازاریابی و تبلیغات، این است که به صورت مداوم در آنها پست‌ بگذارید، با دنبال‌کنندگان خود ارتباط برقرار کنید و پروفایل‌های خود را به صورت منظم بهینه‌سازی کنید.
  6. ایجاد یک وبسایت مرجع و کارآمد: به یاد داشته باشید که علاوه بر استراتژی رسانه‌های اجتماعی، شما نیاز به یک وب‌سایت تجاری حرفه‌ای نیز دارید. به این ترتیب، کسانی که شما را از طریق رسانه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند، می‌توانند به وب‌سایت شما بروند و بیشتر در مورد آنچه ارائه می‌دهید، تحقیق کنند.

 

چگونگی ایجاد یک استراتژی موثر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی 

حالا که می‌دانید چه مزایایی در یک استراتژی موفق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد باید بدانید چگونه آن را ایجاد کنید.

  1. تعیین هدف

هدف اصلی شما از فعالیت و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

شاید اولین اولویت شما، شناخت برندتان باشد یا شاید خواهان فروش آنلاین بیشتر باشید. هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، برای هر کانالی که قصد استفاده از آن را دارید، معیارهایی تعیین کنید. چند مثال از معیارهایی که ممکن است در نظر بگیرید شامل دسترسی، انطباق، نرخ رشد مخاطب و نرخ تماشای ویدئو می‌شود.

  1. شناخت مخاطب

برای تولید محتوایی که مخاطب هدف شما را جلب کند، نیاز است بدانید که آنها چه کسانی هستند و با چه چیزهایی ارتباط برقرار می‌کنند. می‌توانید گروه‌های کاری بسازید ، مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌هایی را انجام دهید تا به کاملا به سلایق و احتیاجات آنها پی ببرید. همچنین خوب است کمی به آنها و خواسته‌ها و حرف‌هایشان گوش دهیدکه می‌تواند به صورت برگزاری گفت‌وگوهای آنلاین یا مکالمه صورتی آنلاین و… باشد

  1. مطالعه رقبا

در کل شما می‌خواهید که مخاطبان، شما را از بین تمام رقبایتان انتخاب کنند. به همین دلیل تحقیق درباره رقبا امری ضروری است. تحقیق درباره رقبا، به شما نشان می‌دهد که آنها در رسانه‌های اجتماعی چه استراتژی هایی دارند و می‌توانید از همین طریق به ایده‌هایی برای استراتژی خودتان برسید. فراموش نکنید هنگام مطالعه رقبا، بر روی محتوایی که بیشترین تعامل و ارتباط را ایجاد می‌کند، تمرکز کنید. همچنین برای الهام‌گیری، به دنبال افراد تأثیرگذار در صنعت خود نیز باشید.

  1. انتخاب پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی

همه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یکسان نیستند. پلتفرم‌های مناسب برای شما به عواملی از جمله مخاطب هدف، صنعت و اهداف شما بستگی دارد. اگر یک کسب‌وکار B2B هستید که باید به کسب‌وکارهای دیگر متصل شود، لینکدین بسیار برای شما مناسب است. اما اگر یک فروشگاه لباس دختران نوجوان دارید، مسلما تیک‌تاک بهتر است. به یاد داشته باشید که می‌توانید چندین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را انتخاب کنید اما باید محتوای متناسب آن پلتفرم، منحصربه‌فرد و مرتبطی در همه آنها منتشر کنید.

  1. توسعه محتوا

هنگامی که پلتفرم مناسب خود را  انتخاب کردید، وقت آن است که یک استراتژی محتوا ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با هدف و برند شما همخوان و هماهنگ باشد، همچنین یک تقویم محتوایی بنویسید و در آن نوع پست‌های خود را برای پلتفرم‌های مختلف مشخص کنید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید محتوای خود را به صورت پیشفرض زمان‌بندی و منتشر کنید تا در زمان صرفه‌جویی کنید و دردسر بیش از حد نداشته باشید.

لزوم گزارش‌گیری منظم و تغییرات لازم

استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نمی تواند ثابت باشد و احتمالاً با تجزیه و تحلیل روند، تغییر خواهد کرد. وقتی استراتژی اولیه‌تان را پیاده‌سازی کردید، به طور منظم آن را مرور کنید و مطمئن شوید که محتواها به دستیابی به اهداف کسب‌وکارتان کمک می‌کند. اگر اینطور نیست، استراتژی اصلی خود را تغییر دهید.

بهترین روش‌های فعالیت در شبکه های اجتماعی

تنوع محتوا:

محتوای متنوع، درست همسطح محتوای منظم بسیار مهم است. اگر می‌خواهید مخاطبانتان را نگه دارید، باید پست‌های متنوعی ارائه دهید که به فروش محصولات یا خدمات شما کمک و شما را به عنوان یک رهبر در صنعتتان معرفی کند.

پایدار بودن:

هر پلتفرم رسانه‌ای محیط خاص خود را دارد. با این حال، برند و هویت شما باید همیشه ثابت بماند، به طوری که پست‌های مختلف شما در پلتفرمهای متفاوت، تغییری در فروش شما بوجود نیاورد.

شرکت در گفتگوها:

اهمیت گفتگو با مخاطبان خود را فراموش نکنید. به دقت به نوع کاربرانی که با محتوای شما در تعامل هستند توجه کنید و از طریق لایک، کامنت و به اشتراک گذاشتن، به آنها بازخورد دهید.

استفاده از ابزارهای ایجاد محتوا:

برای جذب مخاطبان جدید در رسانه‌های اجتماعی و حفظ مخاطبان وفادار، باید ارسال تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها و دیگر تصاویر جذاب همراه با متن را حتما در نظر داشته باشید.

استفاده از هشتگ:

از هشتگ‌ها در پست‌های خود استفاده کنید تا برند شما بیشتر دیده شود. به عنوان مثال، اگر خدمات حسابداری ارائه می‌دهید، باید هشتگ‌هایی مانند #حسابدار، #فصل_مالی و #حسابرسی را به پست‌های خود اضافه کنید.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

استفاده مجدد از محتوا:

اگر قبلاً محتوای مفیدی تولید کرده‌اید، نیازی به ایجاد محتوای کاملاً جدید نیست. می‌توانید آن را دوباره و در قالب‌های پلتفرم‌های مختلف استفاده کرده و مثلاً نقد یک مشتری را در فیسبوک یا اینستاگرام برجسته کنید.

استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل:

برای اندازه‌گیری موفقیت در استراتژی رسانه‌های اجتماعی ، از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده کنید. می‌توانید از امکانات تجزیه و تحلیل هر پلتفرم رسانه‌ای استفاده کنید، اما ممکن است بخواهید به طور مستقل در یک ابزار تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری کنید تا تمام داده‌های پلتفرم‌ها را یکجا ببینید.

صبور باشید

به خاطر داشته باشید که دیدن نتیجه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در زمان کوتاهی اتفاق نمی‌افتد. اما صبر و پیوستگی کلید موفقیت شماست. فقط باید تمرکزتان را روی مخاطبان مناسب بگذارید، محتوای جذابی ارائه دهید و به طور منظم با مخاطبان خود در ارتباط باشید.

بهترین نرم‌افزارهای مدیریت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

انتخاب نرم‌افزار مناسب مدیریت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برای شما، بستگی به بودجه، صنعت و اهداف خاص شما دارد. برخی از بهترین نرم افزارهای مدیریت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی Zoho Social، Buffer، Hootsuite، Social Pilot و Sprout Social هستند. اما با کمی تحقیق و جستجو در صفحات وب، می‌توانید با توجه به نوع برند و فعالیت خود، از نرم افزارهای بی شماری که برای این منظور طراحی شده اند،بهترین را انتخاب کرده و بازاریابی خود را با آن کنترل کنید.

تفاوت بین تبلیغات و پست در رسانه‌های اجتماعی

پست‌ها شامل محتوایی هستند که به‌طور طبیعی با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارید. پست تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی که گاهی ممکن است بخواهید برای آن هزینه نیز بپردازید، برند شما را در معرض دید دنبال‌کنندگانی قرار می‌دهد که با جمعیت و علاقه‌مندی‌های مخاطبان هدف شما همخوانی دارند.

راه برخورد با نظرات منفی مشتریان در رسانه‌های اجتماعی

شما حتما باید به نظرات منفی مشتریان پاسخ‌های قانع‌کننده و مرتبط بدهید و سعی کنید اعتماد آنها را جلب کنید. چون پاسخ دادن به درخواست‌های مشتریان(هرچند ناممکن و نامعقول) می‌تواند مشتریان را به شما خوشبین کرده و به آنها حس بزرگی و اهمیت بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من