وبسایت

11 راز ساخت یک وبسایت مشتری‌پسند و برنده

یک وبسایت موفق نه‌تنها باید ظاهری جذاب و حرفه‌ای داشته باشد بلکه باید برای کاربران جذاب باشد و کارآیی لازم را داشته باشد. در مقاله پیش رو، 11 عنصر مهم و حیاتی که باید در طراحی یک وبسایت در نظر گرفته شود آورده‌ام که دانستن این 11 مورد برای کسانی که می‌خواهند به تازگی سایت خود را راه‌اندازی کنند یا حتی سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اند اما هنوز بازدهی لازم را از آن نگرفته‌اند، از نان شب واجب‌تر است.

 این عناصر شامل ریسپانسیو کردن سایت، تجربه کاربری بهینه، سرعت بارگذاری مناسب، محتوای جذاب و به‌روز، ادغام رسانه‌های اجتماعی و … هستند که با درک و اعمال آنها، شما وبسایتی می‌سازید که نه‌تنها توجه کاربران را به خود جلب می‌کند، بلکه تجربه جذابی به آنها می‌دهد و به رشد و موفقیت شما در فضای دیجیتال کمک می‌کند.

عناصر لازم برای یک وبسایت موفق

1-عناصر بصری جذاب و گیرا

المان‌ها و عناصر بصری مانند تصاویر، انیمیشن‌ها، تایپوگرافی، فضای سفید و طرح‌بندی همگی می‌توانند تأثیر بسزایی در ایجاد ترافیک برای سایت شما داشته باشند؛ تصاویری هم جذاب باشند و هم با کسب و کار شما ارتباط مستقیم داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر شما یک طراح گرافیک هستید و قصد دارید یک وب‌سایت نمونه کار ایجاد کنید، احتمالاً صفحاتی با ظاهری جذاب می‌خواهید که به خوبی با نمونه کارهایتان هماهنگ و سازگار باشد. حتی ممکن است از تصاویر شاد و تعاملی و متن‌های فان و شبه طنز استفاده کنید.

…یا اگر می‌خواهید وب سایت خدمات ساختمانی ایجاد کنید، باید بر طراحی ساده و کاربرپسند تمرکز کنید که بیشتر تخصص و خدمات شما را نمایش دهد؛ یک پالت رنگی ساده و قوی، شاید با برخی از رنگ‌های مرتبط با ساختمان.

کلید موفقیت برای نشان دادن ارزش‌ها، ماموریت و جمعیت هدف شرکت شما به انتخاب‌ پالت رنگی، فونت‌ها و تصاویر وابسته است. با تمرکز بر هرکدام از این موارد، یک ظاهر معتبر ایجاد می‌کنید که نشان‌دهنده شخصیت و خدمات شرکت شماست.

2-کاربرپسند بودن وب‌سایت

وقتی کاربران راحت وارد سایت می‌شوند و به سادگی  به تمام قسمت‌های آن دسترسی پیدا می‌کنند، احتمالاً مدت زمان طولانی‌تری در وبسایت سپری می‌کنند. این مسئله فقط درباره داشتن یک منوی ساده نیست، بلکه باید دسترسی به تمام قسمت‌های سایت اعم از مقاله ها، جست‌وجوها، خدمات آنلاین و … کاملا ساده و در عین حال جذاب باشد تا همه آن‌ها را بفهمند و بتوانند با آنها کار کنند.

3- طراحی واکنش‌گرا (Responsive)

طراحی واکنش‌گرا یعنی اینکه هر کسی با هر دستگاهی بتواند با سایت شما کار کند، چه موبایل ، چه تبلت یا رایانه رومیزی و البته این کار کردن باید به سادگی هر چه تمام‌تر و سرعت بسیار بالا باشد. این بدان معناست که صفحه سایت شما به طور خودکار به اندازه صفحه نمایش تنظیم شود، بگونه‌ای که بر روی صفحه نمایش کامپیوتر رومیزی بزرگ، تبلت یا گوشی هوشمند به خوبی و بدون کم و کاست دیده شود. امروزه با افزایش استفاده افراد از دستگاه‌های تلفن همراه،  این مساله یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورها برای جذب مشتری از طریق وبسایت است.

شما باید جست‌و‌جو را در تمام دستگاه‌ها راحت کنید و سرعت سایت را طوری تنظیم کنید که کاربر بیشتر از 3 تا 5 ثانیه انتظار نکشد. پس از آنکه برای ریسپانسیو کردن سایت خود اقدام کردید یا از متخصصان در این امر کمک گرفتید ، حتما وبسایت خود را روی دستگاه‌های مختلف تست کنید و در صورت نیاز تنظیمات را تغییر دهید.  لازم به ذکر است که به غیر از تجربه کاربری بهتر، طراحی واکنش‌گرا باعث بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج موتورهای جستجو می‌شود، زیرا گوگل، وبسایت‌های سازگار با موبایل را در اولویت قرار می‌دهد.

4- محتوای باکیفیت

محتوای باکیفیت باعث افزایش بازدید سایت و در نتیجه جلب توجه گوگل به وبسایت شما می‌شود و این عاملی است برای آن که افرادی که به دنبال مقالات و محتوایی با موضوعات وبسایت شما هستند بسیار سریع و راحت به وبسایت شما وارد شوند. همچنین، این محتوا به سایت شما اعتبار و اعتماد می‌بخشد. این محتوا می‌تواند شامل نوشته‌های وبلاگ، توضیحات محصول و… باشد که باید با کیفیت نوشته شده، آسان، قابل فهم و بدون خطا باشد.

5- سئوی حرفه ای و موثر

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، به وبسایت شما کمک می‌کند در صفحات نتایج موتورهای جستجو به رتبه بالاتری دست پیدا کنید. یعنی هنگامی که مشتریان برای خدمات یا محصولات مشابه شما جستجو می‌کنند، وبسایت شما در بالای نتایج گوگل دیده می‌شود.

سایتی که به خوبی بهینه شده، ترافیک بیشتری جذب می‌کند که منجر به افزایش مشتریان و فروش بیشتر می‌شود. بدون سئو، وبسایت شما ممکن است در اقیانوس بزرگ اینترنت گم شود و به خوبی و به این زودی در دید مشتریان بالقوه شما قرار نگیرد.

6-امنیت کامل و قوی

باید به اعتمادی که مشتریان به شما می‌کنند احترام گذاشته شود و به آن اهمیت داده شود. مشتریان باید مطمئن باشند که در حین به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با شما، داده‌هایشان ایمن است. اقدامات امنیتی قوی، مانند گواهی SSL و به‌روزرسانی‌های منظم، می‌تواند در پیشگیری از لو رفتن داده‌ها کمک کند. گواهی‌های SSL داده‌ها را رمزگذاری می‌کنند و دسترسی هکرها به این اطلاعات تقریبا غیرممکن می‌شود. به‌روزرسانی‌های منظم نیز سپرهای دفاعی وبسایت شما را به‌روز نگه می‌دارند و هر آسیب‌پذیری احتمالی را رفع می‌کنند.

7- تجزیه و تحلیل دقیق و منظم وبسایت و پیگیری

ابزارهای تجزیه و تحلیل وب مانند گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل به شما امکان می‌دهند تا ترافیک وبسایت خود را پیگیری و تحلیل و اطلاعات ارزشمندی درباره رفتار کاربران دریافت کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل مدت زمانی که کاربران در سایت شما می‌مانند، صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند و مسیری که آنها از طریق سایت شما طی می‌کنند باشد.

شما می‌توانید روند‌ها را شناسایی کنید، درک کنید که چه چیزی به خوبی کار می‌کند و چه چیزی زائد است و تصمیمات دقیقی برای بهبود تجربه کاربری بگیرید. به عنوان مثال، اگر صفحه‌ای خاص، نرخ خروج بالایی دارد، می‌توانید محتوا یا طراحی آن را بازنگری کنید تا کاربران را بهتر درگیر کند.

8- کال تو اکشن‌های جذاب (وادار کردن مخاطب به انجام کاری در وبسایت)

باید بازدیدکنندگان‌تان را به صورت کاملا سرگرم‌کننده (و نه به اجبار) وادار کنید که در سایت شما اقدامی انجام دهند. دکمه‌های کال تو اکشن‌، کاربران را به سمت انجام یک کار مفید در سایت هدایت می‌کنند، مانند عضویت در خبرنامه، خرید یا پر کردن یک فرم. دکمه‌های خود را جذاب و قابل مشاهده طراحی کنید، اما فراموش نکنید؛ ساده و مختصر.

از متن‌های واضح و عمل‌محوری مانند “اکنون خرید کنید”، “ثبت نام کنید” یا “دانلود کنید” استفاده کنید. به خاطر داشته باشید هدف این است که برای بازدیدکنندگانتان فرآیند بعدی را با حداکثر سادگی ممکن کنید. چون اگر دکمه را پیدا نکنند یا نحوه عملکرد آن را متوجه نشوند حتما از سایت شما خارج می‌شوند.

9-ارتباط با رسانه‌های اجتماعی

یک وبسایت بدون ارتباط با رسانه‌های اجتماعی شبیه یک مهمانی بدون مهمان است! علاوه بر حضور در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، لینکدین یا تیک‌تاک، شما باید شبکه های اجتماعی سایتتان را راه اندازی کنید تا کسانی که بیشتر در فضای مجازی هستند نیز بتوانند شما را پیدا کنند و با شما ارتباط بگیرند.

دکمه‌های رسانه‌های اجتماعی را در وبسایت خود قرار دهیدتا با یک کلیک، بازدیدکنندگان بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. این کار باعث افزایش دسترسی شما می‌شود و همچنین به شما کمک می‌کند با مخاطبانتان به طور شخصی‌تر در تعامل باشید. همچنین، برای بازدیدکنندگان گزینه‌های اشتراک‌گذاری محتوا را فراهم کنید تا بتوانند محتوای شما را در پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. این کار می‌تواند به طور قابل توجهی بازدید برند شما را افزایش دهد.

10-هاستینگ(میزبانی سایت) قابل اعتماد

هاست به معنای فضایی است که کل اطلاعات وبسایت شما بر روی آن فضا میزبانی می‌شود که شما آن را از سرویس‌دهنده‌های متنوع و بسیار زیادی که الان در فضای وب موجود است خریداری می‌کنید. یک سرویس میزبانی حرفه ای و قابل اعتماد ، باعث می‌شود که وبسایت شما همیشه در دسترس باشد و تجربه عالی‌ای برای بازدیدکنندگانتان فراهم می‌کند. این بدان معناست که وبسایت شما به سرعت بارگذاری می‌شود، خراب نمی‌شود و ترافیکی که به آن هدایت می‌کنید را مدیریت می‌کند.

سرویس میزبانی شما همچنین نقش حیاتی‌ای در امنیت وبسایتتان ایفا می‌کند. آخرین چیزی که می‌خواهید این است که وبسایت شما هک نشود و باعث از دست دادن داده‌های ارزشمند و شاید آسیب به اعتبار برند شما نشود. بنابراین، در این مورد صرفه‌جویی نکنید. به دنبال یک ارائه دهنده سرویس میزبانی با قابلیت‌های امنیتی قوی بگردید.

11-  به‌روزرسانی‌ها و نگهداری منظم

به‌روزرسانی منظم، وبسایت شما را برای بازدیدکنندگان همیشه تازه و جذاب نگه می‌دارد. محتواهای قدیمی می‌توانند منجر به کاهش ترافیک و از دست دادن بازدیدکنندگان شوند. به‌روزرسانی‌های منظم همچنین فرصتی است برای رفع هرگونه باگ یا خرابی و در نتیجه بهبود عملکرد کلی وبسایت شما.

به‌همین ترتیب، نگهداری منظم ضروری است. این بروزرسانی ها و نگهداری مرتب وبسایت می‌تواند شامل حفظ امنیت وبسایت، پشتیبان‌گیری منظم از سایت، به‌روزرسانی نرم‌افزارها و بررسی تهدیدات امنیتی ممکن باشد. با نگهداری منظم، وبسایت شما می‌تواند از هک شدن و لو رفتن داده‌ها جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من