گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن(بازی‌سازی) پل بهبود بازاریابی (قسمت اول)

استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی باعث بهبود درگیری کاربران با برند شما، افزایش نرخ تبدیل مشتری و در نهایت، فروش بیشتر می‌شود. در حقیقت، گیمیفیکیشن، همانطور که از نامش پیداست، استفاده از لذت بازی در بازاریابی، آموزش و… است.
همچنین از گیمیفیکیشن برای بهبود روش آموزش کارکنان، انجام نظرسنجی با مخاطبان و … استفاده می‌شود.
اما در این مقاله، روشاگرافیک توضیح می‌دهد که چگونه گیمیفیکیشن می‌تواند در به دست آوردن نرخ تبدیل و فروش بیشتر کمک کند.

گیمیفیکیشن چیست؟

در معنای کلی گیمیفیکیشن به مفهوم استفاده از عناصر طراحی بازی در برنامه‌های رسمی و جدی است تا آنها را جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر کند.

حالا چطور می‌توان این عناصر را در کسب و کار استفاده کرد؟

در این حالت، به طور مثال وبسایت شما یکی از عناصر کسب و کار شماست که می‌توانید عناصر بازی‌مانند را در آن به کار ببرید تا آن را جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر کنید. این عناصر می‌توانند بازی‌های واقعی، جدول امتیازات، قرعه‌کشی‌ها و… باشند.

به عنوان مثال، گیمیفیکیشن تبلیغات شما می‌تواند برگ‌برنده‌ای باشد که به شما کمک می‌کند درگیری را افزایش و نرخ خروج کاربران را کاهش دهید. با گیمیفیکیشن، می‌توانید مشتریان را جذب و آن‌ها را به اقدام وادار کنید حتی بدون اینکه خودشان متوجه شوند.

اگرچه ترکیب بازی و بازاریابی ممکن است عجیب به نظر برسد، اما راه دیگری برای اطمینان حاصل کردن از اینکه بازدیدکنندگان سایت شما همزمان سرگرم هستند و نرخ تبدیل شما در حال افزایش است وجود ندارد.

نیازی نیست برای این موضوع به کلام ما اعتماد کنید. گیمیفیکیشن توسط چندین برند از جمله برندهای معروف مانند کوکاکولا، مک‌دونالدز و نایک استفاده شده و موثر بوده است.

به عنوان مثال، پس از ایجاد برنامه بازی “قهرمان پیتزا” که به مشتریان اجازه می‌دهد پیتزای خود را ایجاد کنند، درآمد فروش پیتزاهای دومینوز 30درصد افزایش یافت.

مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال

حالا به نظر شما، گیمیفیکیشن در کمپین بازاریابی مزیتی دارد یا خیر؟ پاسخ کوتاه این است: بله، مزایای زیادی وجود دارد.

این روش در سال 2010 شناخته و ثابت شد که یک استراتژی ماندگار در شناساندن کسب و کار است.  شاید به این دلیل که این تکنیک به رفتار مصرف‌کننده و نیاز ذاتی مردم برای سرگرمی، ماجراجویی و لذت عمیقی که با برنده شدن همراه است، متکی است.

به هر دلیلی ، از تخفیفات فروش عید گرفته  تا تخفیف‌هایی در فروش آخر فصل، گیمیفیکیشن می‌تواند به شما در به دست آوردن فروش بیشتر کمک کند.

برخی از مزایای استفاده از گیمیفیکیشن

بهبود درگیری کاربران

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا مردم – هم کودکان و هم بزرگسالان – دوست دارند بازی کنند؟

یکی از دلایل آشکار آن، این است که بازی کردن یک شکل بسیار تعاملی از سرگرمی است. به همین دلیل است که تبدیل محتوا در وبسایت شما به بازی، راهی موثر برای درگیرتر کردن مخاطبانتان است.

گیمیفیکیشن برای ساخت یک کمپین تعاملی و جذاب در یک زمان بسیار جذاب است. اگر شک دارید، به زمانی که آخرین بار یک بازی مشابه بازی‌های این دست را در یک وبسایت دیده‌اید و البته واکنش خودتان فکر کنید. وقتی مخاطبان هدف شما، محتوای گیمیفیکیشن را در وبسایت شما می‌بینند، کنجکاوی آن‌ها برانگیخته شده و حتما روی آن کلیک می‌کنند.

بالطبع جذب مخاطبان به معنای افزایش آگاهی درباره برند شماست. این اولین قدم برای به دست آوردن نتایج مطلوب از کسب و کار است.

وقتی مردم برند شما را می‌شناسند، احتمالاً بیشتر به خواندن ایمیل‌های بازاریابی، پست‌های وبلاگی شما، معرفی شما به دوستان خود و به طور کلی پیشروی در مسیر مشتری شما شدن، پیدا می‌کنند.

 

بهبود نرخ تبدیل

وقتی درگیری کاربران شما افزایش می‌یابد، منتظر هستید که نرخ تبدیل شما نیز به همان اندازه افزایش یابد. اما همیشه اینگونه نیست.

با گیمیفیکیشن صحیح، «بهبود درگیری» منجر به افزایش نرخ تبدیل بالا خواهد شد، نه صرفا درگیری بالا. به این دلیل که بازی کردن به ندرت در نظر مخاطبان هدف به عنوان یک روش بازاریابی احساس می‌شود. اگر امتیازدهی را به گیمیفیکیشن خود اضافه کرده‌اید – که باید اضافه کنید – مخاطبان شما بیشتر ترغیب به اقداماتی می‌شوند که نرخ تبدیل شما را افزایش می‌دهند.

تصور کنید کاربری در یک بازی چرخشی بر روی وبسایت شما موفق به کسب یک تخفیف 30درصدی شود. کاربر هیچ دلیلی برای عدم استفاده از تخفیف برای خرید از فروشگاه شما نمی‌بیند.

بنابراین، اگر هنوز از روش‌های گیمیفیکیشن استفاده نمی‌کنید، شما در حقیقت بسیاری از فرصت‌های تبدیل را از دست می‌دهید. اما نگران نباشید، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه گیمیفیکیشن می‌تواند بازاریابی شما را بهبود ببخشد.

افزایش وفاداری به برند

بدست آوردن مشتریان جدید خوب است. اما حفظ مشتریان قبلی بهتر است. آیا می‌دانستید که جذب مشتریان جدید می‌تواند پنج برابر هزینه بیشتری نسبت به رضایت و حفظ مشتریان فعلی داشته باشد؟

حالا که می‌دانید مشتریان وفادار چقدر ارزشمند هستند، بیابید ببینیم چگونه باید آن‌ها را جذب و حفظ کنیم؟

خبر خوب این است که نیازی به انجام کارهای پیچیده و خارق‌العاده نیست. فقط محتوای گیمیفیکیشن شده را به وبسایت یا کمپین‌هایتان اضافه کنید.

محتوای گیمیفیکیشن شده با استفاده از ادغام بازی‌ها، درگیری کاربران وب را افزایش می‌دهد: مثل بازی FarmVille .

با تعامل مشتریان با بازی‌ها، مشتریان از سایت شما خوششان می‌آید

گاهی اوقات، مشتری‌ها فقط برمی‌گردند تا پیروزی‌های پیوسته خود را در بازی‌های سایت شما حفظ کنند. به‌گونه‌ای که برای حفظ سلسله پیروزی یا برای جوایزی که از بازی کسب می‌کنند، سطح وفاداری به برند شما افزایش می‌یابد.

وقتی مشتریان با محتوای گیمیفیکیشن شما تعامل می‌کنند، احساسی از آشنایی با برند شما پیدا می‌کنند و وقتی می‌خواهند خرید کنند، احتمالاً به دلیل این احساس صمیمیت، برند شما را انتخاب می‌کنند.

گیمیفیکیشن همچنین فرصتی برای پاداش دادن به مشتریان فعلی شما فراهم می‌کند. اگر این کار را انجام دهید، آن‌ها ممکن است به پشتیبانان برند شما تبدیل شوند. شما نمی‌دانید، اما ارزش تلاش شما بیشتر از این است.

اما این را هم بدانید مشتریان فعلی شما به احتمال فراوان به سفیران برند شما تبدیل نمی‌شوند و وظیفه شماست که آن‌ها را به سفیران برند خود تبدیل کنید.

یک راه آسان برای انجام این کار، پاداش دادن به مشتریان هنگام خرید است. پاداش‌ها نیاز به پیچیدگی ندارند، مثلا تبدیل امتیازات به کدهای تخفیف یا بن های تخفیف به سادگی قابل انجام است.

گیمیفیکیشن قابلیت استفاده در چندین پلتفرم را دارد

بسیاری از افراد از دستگاه‌هایی به غیر از رایانه‌های رومیزی یا لپ‌تاپ برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند. اما این نکته را بدانید که اضافه کردن گیمیفیکیشن به محتوایتان باعث کاهش سازگاری با موبایل و تأثیر منفی بر تجربه کاربران نمی‌شود.

یک مزیت شگفت‌انگیز دیگر گیمیفیکیشن این است که می‌توان آن را با دستگاه‌های مختلفی سازگار کرد. بنابراین، می‌توان از آن برای هدف‌گیری کاربران موبایل و رایانه‌های رومیزی به طور یکسان استفاده کرد. بنابراین، هیچ بهانه‌ای برای شما وجود ندارد.

همچنین با اضافه کردن گیمیفیکیشن به کمپین‌هایتان می‌توانید به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید. پس حتما از این استراتژی بازاریابی جذاب استفاده کنید و شاهد افزایش عملکرد بازاریابی خود باشید.

جمع‌آوری آسان داده‌های مشتری

برای اینکه بتوانید حداکثر استفاده را از یک کمپین فروش به دست بیاورید حتما لازم است که بتوانید تا حدی آن نتایج را پیش‌بینی کنید، وگرنه اختصاص منابع برای راه‌اندازی کمپین بی معنا خواهد بود. در اینجا تحلیل داده‌ها در کار می‌آید.

داده‌ها به شما کمک می‌کنند بفهمید کدام کمپین‌ها به احتمال زیاد موفق خواهند شد و کدام کمپین‌ها موفقیتی نخواهند داشت. همچنین به شما در انتخاب صحیح استراتژی‌های بازاریابی کمک می‌کنند.

پیش‌بینی نتایج بر اساس داده‌ها، به خصوص هنگامی که به صورت واقعی جمع‌آوری می‌شوند، بیشتر شانس موفقیت دارند. به همین دلیل در حال حاضر در میان بازاریابان دیجیتال و صاحبان کسب و کار، درباره تحلیل داده‌ها بسیار صحبت می‌شود.

روش جمع‌آوری داده‌ها مانند اهمیت آن است. این به این دلیل است که برای اثربخشی حداکثری، باید جمع آوری داده‌ها نیز دقیق باشد و بدون نقض هرگونه قانون حریم خصوصی جمع‌آوری شود. در اینجا گیمیفیکیشن به کمک شما می‌آید… اگر به دنبال راهی برای ترغیب بازدیدکنندگان وبسایت خود به ارائه اطلاعات شخصی خود هستید، تلاش کنید برخی جنبه‌های وبسایت خود را به صورت گیمیفیکیشن دربیاورید. می‌توانید از آن‌ها بخواهید اطلاعات خود را ارائه دهند تا نامشان در رده‌بندی یا بازکردن سطوح بازی استفاده شود.

واقعیت این است که این بازی‌ها از طریق یک پلتفرم آنلاین مانند وبسایت شما اجرا می‌شوند و این برای جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز شما حتی به روش اخلاقی نیز آسان‌تر است.

سپس می‌توانید از این داده‌ها برای استراتژی بازاریابی و کسب و کار خود استفاده کنید.

مقرون به صرفه است

اگر تازه کار خود را شروع کرده و بودجه‌ای محدود دارید یا حتی سرمایه‌تان زیاد باشد، احتمالاً باید راهکارهای بازاریابی هزینه‌بر را بررسی کنید تا کسب‌وکارتان را به جلو ببرید، درست است؟

گیمیفیکیشن به شما امکان می‌دهد که نه تنها در پول بلکه در زمان هم صرفه‌جویی کنید. با استفاده از پنجره‌های pop-up (چرخش برای بردن) Adoric، می‌توانید محتوایی گیمیفیکیشن شده را در وب‌سایت خود به سرعت و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی راه‌اندازی کنید.

کمپین‌های گیمیفیکیشن شده بلاک نمی‌شوند

پنجره‌های پاپ‌آپ اذیت‌کننده هستند و به خاطر وقفه‌ای که در تجربه مرورکنندگان ایجاد می‌کنند شهرت دارند. بنابراین، بسیاری از افراد از اد‌بلاکرها استفاده می‌کنند. طبق آمار Statista، در سال 2019، تقریبا 25.8درصد از کاربران اینترنت اعلانات تبلیغاتی را بر روی دستگاه‌های متصل خود مسدود کردند. این معمولاً منجر به دسترسی محدود کمپین‌های بازاریابی و هدر رفتن پول برای بسیاری از کسب‌وکارها می‌شود.

طبق تحقیقات Gamify، کمپین‌های گیمیفیکیشن شده به اندازه سایر اشکال تبلیغاتی حساس به اد‌بلاکرها نیستند. به همین دلیل تردید نداشته باشید و آن را به اسلحه‌های بازاریابی خود اضافه کنید.

5 روش برتر برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن

برای بهره‌برداری از مزایای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن باید آنها را به بهترین شکل ممکن پیاده کنید. تعدادی از بهترین شیوه‌ها برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن که عملکرد خوبی دارند عبارتند از:

 

ساده باشید

مردم بازی کردن را با سرگرمی مرتبط می‌کنند. شما نباید با اضافه کردن پیچیدگی‌های غیرضروری، تجربه‌ای که باید سرگرم‌کننده باشد را برای آن‌ها پیچیده کنید.

اگر مخاطبان شما باید بیشتر وقت خود را برای فهمیدن نحوه کار کمپین گیمیفیکیشن شما بگذارند تا زمانی که خودشان بازی کنند، ممکن است ناامید شده و برای همیشه از وب‌سایت شما خارج شوند. بنابراین، شما باید با حفظ سادگی در طراحی گیمیفیکیشن خود از این اتفاق جلوگیری کنید.

به نظر شما چرا توسعه‌دهندگان بازی‌ها ابتدا نسخه اولیه‌ای از بازی خود را منتشر کرده و سپس به‌تدریج به‌روزرسانی می‌کنند؟ آن‌ها این کار را انجام می‌دهند تا به کاربران خود امکان دهند تا قبل از معرفی پیچیدگی‌ها در مرحله راه‌اندازی، به تجربه بازی‌کردن عادت کنند.

اگر بازی‌های شما بخش‌های پیچیده دارند، از تجربه توسعه‌دهندگان بازی‌ها الگوبرداری کنید و صبر کنید تا توجه کافی از مخاطبان هدفتان جلب شود سپس و به تدریج پیچیدگی‌ها را اضافه کنید.

 

شناخت مخاطبان هدف

هر کاری که انجام می‌دهید، مخاطبان هدف شما باید همواره اولویت شما باشند. اگر کسانی که در نهایت از شما خرید می‌کنند در مرکز تصمیم‌گیری شما قرار نگیرند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید تلاش‌های شما نتایجی به همراه داشته باشد.

باید سوالاتی مانند “چه چیزی مخاطبانم را جذب می‌کند؟” و “مشتریانم چه چیزهایی دوست دارند؟” را از خود بپرسید. به گونه‌ای غرق پیام‌های تبلیغاتی‌تان نشوید که فراموش کنید چگونه مخاطبانتان آن را تفسیر می‌کنند. همچنین، نباید به دلیل جذابیت آن، بلافاصله برای پیاده‌سازی گیمیفیکیشن عجله کنید بلکه ابتدا مطمئن شوید که مخاطبانتان با آن ارتباط برقرار کنند.

درباره مخاطبان خود تحقیق کنید

 عواملی مانند جنسیت، مکان و سن در گیمیفیکیشن نقش بسزایی دارند. پاسخ به این سوالات به شما کمک خواهد کرد تا بهترین روش گیمیفیکیشن را برای پیاده‌سازی انتخاب کنید. استفاده از تکنیک‌های مناسب گیمیفیکیشن به این معنی است که مخاطبان هدف شما به آن واکنش نشان می‌دهند و با آن به راحتی تعامل می‌کنند، بدین ترتیب بازدهی و نرخ تبدیل بالایی کسب خواهید کرد که بدون شک به آن نیاز دارید.

پاداش بدهید

ارائه فرصتی برای برنده شدن جایزه به بازدیدکنندگان شما باعث می‌شود که احتمال تعامل آن‌ها با کمپین گیمیفیکیشن شما بیشتر شود.

اگر تازه وارد گیمیفیکیشن هستید، می‌توانید با جوایز کوچک شروع کنید. مهم است که گیمیفیکیشن خود را ساده نگه دارید تا مخاطبانتان به راحتی بفهمند چگونه برای برنده شدن جوایز باید عمل کنند. می‌خواهید کاربران خود را به بازی کنجکاو کنید؟ آن‌ها را منتظر بگذارید تا بفهمند اندازه جایزه‌ای که برای بازی کردن دریافت خواهند کرد، چقدر است؟

به عنوان مثال، اگر یک بازی کوپن چرخشی شانسی در وب‌سایت‌تان در حال اجرا است، به کاربران خود، به عنوان مثال، ۳ فرصت برای برنده شدن جایزه بدهید.

این به این معناست که آن‌ها می‌توانند چرخش چرخ را 3 بار انجام داده و امیدوار به برنده شدن جایزه‌ بزرگ باشند.

بعد از هر بار چرخش، می‌توانند جایزه‌ خود را دریافت کنند یا دوباره تلاش کنند. اما تنها یک بار می‌توانند جایزه‌ی خود را دریافت کنند و نه 3 بار. هر جایزه‌ای که پس از یک بار چرخش برنده شود، اگر چرخ دیگری انجام شود، به طور خودکار از دست می‌رود. با این کار، شما کنجکاوی کاربران خود را برانگیخته و آن‌ها را به بازی خود معتاد می‌کنید.

کاربران را تشویق کنید تا با دوستان خود رقابت کنند

گزینه‌هایی اضافه کنید که به مخاطبان شما امکان دهد دوستان خود را به بازی دعوت کنند. این کار به جز اینکه محتوای گیمیفیکیشن شما را رقابتی‌تر و تعاملی‌تر می‌کند، دسترسی دیگران را نیز به شما بیشتر خواهد کرد.

یک دکمه اضافه کنید که به کاربران اجازه می‌دهد تجربه خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و لینک قابل کلیکی که بتوانند بدون هیچ مشکلی با آن دوستان خود را به وب‌سایت‌تان هدایت کنند. با این کار، شما به نیاز انسان‌ها برای رقابت، برنده شدن و بودن در محیط اجتماعی پاسخ می‌دهید.

          ادامه دارد…                         

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من